Приема се, че роденият в Котел голям възрожденец, заслужил народен трибун и борец за църковни свободи се появява на белия свят около 1785 г. Неофит е монашеското му име, а по баща е Петров. Прозвището „Бозвели” е от по-късно време и както е уточнено означава „непокорен”, „буен”. Сам книжовникът в книгата „Славянобългарско детеводство” се подписва „Неофит Архимандрит Хилендарец” или „Архимандрит Неофит Петров Котленец” – в писмата си.
Началните си стъпки в родния град бъдещият ратник за църковна независимост прави в атмосфера изградена от книжовните занимания на дамаскинаря Милко Котленски и поп Стойко Владиславов, от популярните в Котел два преписа на „История Славянобългарска”, от много активна и напредничева занаятчийско-търговска прослойка, която уверено кръстосва земите на Балканския полуостров в Мала Азия.
Не знаем кога точно котленецът Неофит Бозвели се озовава в Атон като послушник в Хилендарския манастир. Навярно покрай монашеското си формиране тук Неофит Петров има възможност да получи известно образование да усвои славянското и гръцкото четмо и писмо. През 1813 г. от управата на Хилендар е натоварен с таксидиотска мисия за Свищов. Така попаднал в града той поставя началото на над двадесет годишна учителска дейност. От 1813 г. започва документираната, стигнала с отделни факти до нас, биография на Неофит Бозвели. Таксидиотството е колкото дълг, така и призвание. Пътуващите монаси осигуряват помощи и поклонници за своите манастири, но те разнасят и разпространяват ръкописи, книги и икони, стават учители, спомоществуватели и автори на издания, свързват отделни селища, пренасят духовен опит, вкючват се в борбата за цъковни свободи. Други известни таксидиоти са Паисий Хилендарски, Неофит Рилски, Гавраил Рилски, Архимандрит Пахомий и др. Те въплащават чертите и духовните хоризонти на възрожденската личност. Но Свищов се оказва за Неофит Бозвели не една от поредните му „спирки” в неговата подвижническа мисия, а градът край река Дунав се превръща едва ли не в негово второ родно място. Тук той идва като таксидиот, а го виждаме преди всичко в ролята на учител, на общественик и участник в гражданските разпри. Дългогодишният му престой съвпада с две от най-важните форми, чрез които тогава се изявява възрожденският подем – разцвет на школската книжнина и борбата за духовно-църковна самостоятелност на българския народ.
Първата значителна проява на книжовника Неофит Бозвели е „Славянобългарско детеводство”, която е единствената отпечатана приживе книга – издадена през 1835 г. в Белград. Заради нея авторът извършва обиколка през 1835 година из цяла България, принуден е повече от година да пребивава в Сърбия. Тези нови моменти от биографията му способстват за активизиране на патриотичните чувства и идеи у Бозвели, за усвояване на чужд опит, за разширяване на духовните хоризонти. Така той се освобождава не само от предписанията за монашеско смирение и затвореност, но и от регионалната ограниченост на живота в един град.
От особено значение в биографията на ратника за църковна независимост е престоят в Цариград през 1839 г. Тогава той спечелва за каузата си българската занаятчийска общност, осъществяват контакти с турското правителство, полага усилия да бъде назначен за владика в Търновската епархия. Опитът му завършва с неуспех – изпращат го за помощник на новоогласения митрополит в старопрестолния град Неофит Византиот. Унищожението, издевателствата, злоупотребите, на които става тук свидетел го довеждат до неизбежния конфликт. Неофит Бозвели временно се оттегля в манастира “Св. св. Петър и Павел” край гр. Лясковец, но през април 1841 г. бива арестуван. Патриаршията го заточва първо в Хилендар, а от пролетта на 1842 г. – в Зограф и преди бягството му през август 1844г. в манастира Дионисиат. Мярката е сурова и с тежки последици.
През август 1844 г. Неофит Бозвели сам организира бягството си и с помоща на архимандрит Онуфрий Попович, напуска Атон и се озовава в Цариград. Отново търси подкрепата на българските занаятчии, сближава се с архимандрит Иларион Макариополски. Продължава борбата им църковна независимост. По време на затворническия си живот през 1841 – 1844 г. Бозвели написва съчиненията: “Просвещений европеец, полумершая”, “Мати Болгария и син Болгарии”, “Любопитно простий разговор”, но така и не ги издава, погълнат от обществено-политическите кроежи и борби. Напрежението около църковния въпрос и все по-решаващата роля на архимандрит Неофит Бозвели довеждат до второто му заточение в Атон. От април 1845 г. той е въдворен в Хилендар и по-късно в манастира Ларва, където при мизерни условия и духовен тормоз умира на 4.06.1848 година.
Приживе Неофит Бозвели написва “Разговор на любородните”, “Здраваго разума разговор”, “Разговор с един бесарабски българин”.
Името на Неофит Бозвели е пример в продължаващата борба за самостоятелност на българската църква. Съчиненията му започват да се издават от 70-те години и стават част от Възрожденската ни култура.